Vihreällä siirtymällä tarkoitetaan muutosta kohti ekologisesti kestävää taloutta ja kasvua, joka ei perustu luonnonvarojen ylikulutukseen ja fossiilisiin polttoaineisiin. Se on välttämättömyys ja samalla mahdollisuus myös Satakunnalle.
Viime kesänä ihmettelin Kankaanpään torilla japanilaista tv-ryhmää ja mietin mikä ihme oli saanut heidät kotikaupunkiini. Kuulin heidän tulleen tekemään juttua hiekka-akusta. Innovaatiosta, jonka ansiosta kotikaupunkini, paikallinen energiayhtiö Vatajankoski sekä hiekka-akun toteuttanut tamperelainen Polar Night Energy saivat ennennäkemätöntä mediahuomiota ympäri maailmaa. Olihan vihreän energian varastoimiseen kehitetty suuri akku ensimmäinen koko maailmassa.
Vihreä siirtymä kiinnostaa kaikkialla ja kaikki haluavat olla kehityksessä mukana. Silti tuntuu hurjalta, että pienellä paikkakunnalla sijaitseva innovaatio on poikinut jopa satoja tv-juttuja ympäri maailmaa, potentiaalisen yleisön ollessa 3,5 miljardia. Onko tässä mahdollisesti uusi suomalainen vientituote? Täysin mahdollista, totesi elinkeinoministeri Lintiläkin hiekka-akun vihkiäistilaisuudessa.
Samana päivänä, jolloin hiekka-akkua vihittiin käyttöön Kankaanpäässä, juhlistettiin Harjavallassa Suomen ensimmäistä vihreän vedyn tuotantolaitosta. Tätäkin hanketta kannattaa tervehtiä ilolla, sillä vety tulee olemaan merkittävässä roolissa fossiilisen energian korvaajana. Myös liikenteessä vety nähdään tulevaisuuden ratkaisuna. Toistaiseksi vetyautoilu ei ole Suomessa helppoa, sillä lähin tankkausasema löytyy Tukholmasta. Mutta vetylaitoksen rakentaja P2X-Solutions aikoo avata Suomen ensimmäinen tankkausaseman ja senkin Harjavaltaan. On aivan mahdollista, että vuoteen 2030 mennessä Suomessa on jo varsin kohtuullinen vetytankkausverkosto.
Eri puolilla Satakuntaa on jo nyt meneillään lukuisia eri mittakaavan vihreän siirtymä hankkeita. Kilpailu on kovaa siitä minne suuret investoinnit jatkossa sijoittuvat? On tärkeää saada hyvin alkaneet tulevaisuuden vihreän siirtymän hankkeet pidettyä ja mahdollistaa uusien hankkeiden tulo alueelle. Tässä vaaditaan alueen hyvää edunvalvontaa sekä yhteistyötä eri tahojen kanssa.
Julkaistu Satakunnan Viikossa 1.2.2023
Jaa tämä artikkeli